Audiologi på andra sidan jorden, forskningprojekt och livet som student

fredag 16 mars 2012

Såhär jobbar jag!
Detta är alltså hur jag försöker förstå vad jag egentligen håller på med.. Lite nervbanor och efferenta signaler till örat.. Ipsilateralt och tjusigt. 
Jag har tydligen knöliga hörselgångar.. så stimuli blir konstigt om jag använder vanliga prober, där för använder jag den här proben med en gul skumgummi-propp på. Annars blir klicken liksom klippta vid 1 kHz och 4 kHz. Så det är ett bra tips till när man skall Mäta OAE kliniskt.. funkar det inte med vanliga prober kan man använda knepiga prober :D Bra att man kan lära sig av att vara knepig själv!
 

Såhär ser det ut när jag är igång med bakgrundsförfattande.. Har även börjat skissa på min Metod.. 
Men det tar tid.. ska faktiskt dit imorgon också.. trots helg.. kombinerar det med ett RPM-pass så kommer jag verkligen ner dit! :D

Sen så kan man sticka ut näsan genom min kontorsdörr.. och vad hittar man där? 
Provade dem för första gången idag.. känns som om det blir fler gånger.. för min hjärna fungerade mycket bättre efter lite godis! 

Jag har dessutom blivit stammis, Long black varje morgon! Men måste erkänna att det tog ett tag innan jag hittade ett ställe där kaffet var bra på campus.. de är ju vana vid latte och Cappu.. 
 Så deras svarta kaffe kanske inte är det bästa.. Men detta fiket har både bra mat, kaffe och super trevlig personal.. dessutom 1 minut från mitt kontor! yey!

Här kan man springa om man är rastlös.. hade det inte varit så varmt på dagarna hade jag nog tagit en tur runt campus mitt på dagen för att få igång hjärnan lite.. Väntar nog nån månad till så temperaturen kan sjunka under 25 grader iallafall :) Jag har en dusch bredvid kontoret så det kommer passa perfekt!




Så vackert är det på Campus! Om ni ser valven runt om den stora gräsmatten (great court) så finns det alla universitets loggor inknackade.. alla i hela Världen alltså.. Om jag hittar Lund så skall Wayne fota mig under den har han sagt!
 Alla professorer som betytt något extra för UQ finns avbildade som stenhuvuden på väggarna runt gräsmattan.. Kanske nåt att sikta på? (haha) 


Idag har jag varit på min andra lektion i barnaudiologi. Vi har gått igenom tester som VRA och Lek.. Får massa bra ideer till hur man skulle kunna lägga upp föreläsningar av att vara med där, en blandning av lund och UQ hade nog varit superbra! 

Ron(föreläsaren) gav oss en varsin present! - en badsvamp! Jaha, tänker ni.. vad har det med öron att göra? 
jo, förstår ni, man använder den till att sätta under bygeln på benledaren så passar den barnet bättre! 
Så smart!
Helt underbart att alla verkligen satte den på sitt eget huvud också! 

Det känns också bra att när vi pratar om vissa saker (som sugreflexer hos barn) så känner jag igen referenserna och ser vår psykologi föreläsare från år ett framför mig! (Eller vad säger A7/L29om det?)

Det här tillägnar jag Lucas, för jag lovade honom att skriva om detta (och Tobias med för han är nördig med mig i det här.)
- I pausen tar Ron fram sin Ipad med en App på -soundmeter tror jag den heter.. och mäter ljudnivån i rummet. Han tipsar klassen om denna App varpå jag räcker upp handen och berättar att den går jättebra att kalibrera vid REM-utrustningen om man håller den på samma avstånd från högtalarna som micken..

Jag känner mig supernördig men Ron nickar gillande och som tur var kom det ändå  fram två studenter efteråt och bjöd in mig till en audiologiträff nästa fredag.. (de verkade till och med vara bra tjejer!) Så prata audiologi i south bank om en vecka! woho!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar